Het heeft even geduurd, maar de leden van de Harlinger IJsvereniging
konden afgelopen weekend weer schaatsen op de ijsbaan aan de Achlumerdijk. De laatste vijf jaar was dit helaas niet mogelijk en wordt er niet
geschaatst dan komen er ook geen nieuwe leden bij.

Door Ubbo Posthuma

Op donderdag 11 februari ging de ijsbaan alleen voor kinderen open. Zij mochten donderdag en vrijdag gratis de baan op. De ijsdikte was 8 tot 9 centimeter. Er was het bestuur alles aangelegen om de kinderen veel schaatsplezier te geven. Dat is gelukt; op de eerste dag was het behoorlijk druk en dat zou de volgende dagen niet anders zijn. Zaterdag en zondag konden ook de seniorenleden een baantje schaatsen. Zondagmiddag was het iets minder druk, aangezien er ook veel mensen op de singels en vaarten gingen schaatsen.

Uiteraard waren er wel enkele aanpassingen wegens corona, vertelt voorzitter Floris Sinnema. “Zo waren de toiletten afgesloten en was er geen koek en zopie-tent. Er waren gescheiden in- en uitgangen. We hebben met onze vrijwilligers er alles aan gedaan om schaatsen mogelijk te maken.”

Zijn er veel nieuwe leden bijgekomen, vragen we aan secretaris Eef Sprenger. Hij vertelt dat er 178 nieuwe leden zijn ingeschreven. “Belangrijk, omdat de kosten gewoon doorgaan. Ook de koek en zopie-tent mocht niet open, dat scheelt ook weer in de inkomsten.”

De ijsvloer was goed, weinig scheuren zodat er plezierig geschaatst kon worden door jong en oud. Er was zelfs een dame die met de kinderwagen op het ijs was. Niet met een baby, maar een heuse papegaai. Vooral de kinderen vonden dit prachtig. Er waren geen ernstige valpartijen. “Gelukkig maar”, zegt penningmeester Atze Bos. “Ja één iemand die ik nu met de neus kan aanwijzen”, liet hij lachend weten. “Maar dat viel reuze mee.”

Tot slot zei voorzitter Sinnema: “Fijn om te zien dat iedereen met een blij gezicht van het ijs af stapte en weer naar huis ging of zelfs nog even langs kwam om ons te bedanken en daar doe je het allemaal voor.”

Voorlopig is de rust wedergekeerd op de ijsbaan en wordt er opgeruimd. Want een tweede winterperiode zit er niet meer in. Hoewel… zeg nooit nooit!

IJSBAAN BESTUUR